Sunday, March 27, 2011

penagih dadah yg jujur.



sungai nile


Dah lama tak jogging. Dah lama tak hirup udara segar di sungai nil. Tak tahu kenapa semangat pulak aku nak jogging hari ni setelah hampir 3bulan makan minum, tidur bangun tanpa outdoor activity. Basketball pun dah lama tak main. Futsal memanglah bukan permainan aku. Apa nak jadi? Papepun aku perlu mulakan langkah baru mulai hari ini.(26 Mac 2011)

Bila semangat nilah macam2 rintangan datang. Waktu menunjukkan pukul 6.00pg,macam biasalah,track jogging aku bermula dari rumah (Abo Rish) sampai sungai nil dekat dengan Universiti. Mungkin lama sangat tak jogging, aku jalan slow2 takut cepat semput. Antara cubaan yg dilalui hari ni Ialah:


Dikejar anjing



anjing mesir yang manja2 semuanya.

Aku dah tahu depan masjid Sayyeda Zainab biasanya ada seekor anjing yg bukan macam anjing2 lain kat mesir ni yg lebih bersopan dan beradab dengan manusia. Biasanya kalau aku lalu dikawasan ni aku akan berjalan untuk tidak menarik perhatian anjing yg tidak berakhlak ni. Pernah 2-3 kali aku dikejar dikawasan ni. “Orang mukmin tak akan jatuh lubang dua kali” . Tapi hari ini taktik aku tak menjadi. Walaupun aku dalam keadaan berjalan melintasi kawasan ini, nampaknya anjing ni masih berminat bergurau dengan aku. Nasib baik Allah menhantar penyelamat. Adalah 2-3 org mesir yang baik hati sudi menghalau anjing tersebut. Aku pun teruskan perjalanan menghala ke sungai nil.


Dikejar penagih dadah.


Munirah

Setelah penat berjogging,biasanya aku akan berjalan pulang ke rumah. Sambil ambil angin katakan. Apabila sampai dihujung jalan Munirah aku terserempak dengan seorang arab mesir.Susuk badannya taklah besar sangat,tapi mungkin tinggi 5inci lebih dari aku. Hari ni arab ni mengenakan baju lengan panjang berwarna hitam dan berseluar jeans.maka mulalah perbualan aku dgn arab tersebut:

Arab:awak ke yang tinggal atas kedai Al-Baghal Abu Rish

Nabil: tak

Arab:siapa nama tuan hamba?

Nabil:nabil,tuan hamba pula?

Arab :nama aku Ahmad.

Arab ni yg sebenarnya hendak menuju ke munirah tiba2 menukar fikiran untuk berjalan bersama2 dengan aku. Aku mula rasa tak sedap hati. Aku pendamkan saja perasaan aku . Semasa berjalan, aku cuba letakkan tangan aku atas bahu dia. Aku terasa ada sesuatu benda tajam di lengan dia. Lagilah bertambah tak sedap hati.

Nabil: apakah pekerjaan tuan hamba?

Arab : saya seorang penagih dadah.(jujur betol arab ni).saya selalu ambil bengo dan hashish.

Nabil:apa?(aku buat2 tak faham)

Arab :aku seorang penagih dadah. Berapa tahun kau tinggal sini?

Nabil :setahun jagung(tipu sunat)

Arab: berapa duit yang aku akan ambil drpd kau?

Nabil: apa? Saya tak faham apa yang kamu ckp.(buat2 tak faham)

Apabila aku sedar yang dia nak mintak duit,aku pecut sekuat hati.aku tak menhiraukan pangilan arab yang cuba ambil kesempatan tadi. Aku mula berjalan,apabila sampai dikawasan stesen bas abu rish. Semasa aku hendak masuk lorong menuju kerumah aku, arab tadi tiba2 muncul dengan sebilah pisau. Ukuran pisau ditangannya mungkin lebih sehasta. Dia pegang baju aku dari belakang. Mungkin dia pegang xberapa kuat, memudahkan aku melepaskan diri. Aku pun teruskan pecutan kedua sampai kerumah.FUHH…

ALHAMDULILLAH

  • · Nasib baik anjing tadi tak gigit aku.
  • · Nasib baik arab tadi tak tikam aku dari belakang.
  • · Nasib baik aku sampai rumah dengan selamat
  • · Dll

Cerita diatas adalah sebagai perkongsian dengan kawan2 agar lebih berhati2. Bahaya berada dimana2. Maka berhati2.

-Maaf bahasa kurang memuaskan.

3 comments:

Izyan Hanis said...

wow. SCARY :((

laen kali jgn pegi jogging sorang-sorang.
kan bahaya :(

semoga kamu sentiasa dalam lindungan-Nya

mohd hazwan bin mohd salleh said...

jgn jogging sorang-sorang ye tuan hamba..

haha

nabil alhanis said...

suka buat bnda sorg2..
kena ubah pendirian ni bila sampai masa..insyaAllah