Friday, August 6, 2010

betulkan soff...

Bagi mereka yang biasa solat berjemaah dimana2 masjid di mesir, soal membetulkan sof dan merapatkannya merupakan suatu perkara yang amat besar dikalangan rakyat mesir. Dari yang berumur kanak2 sehinggalah yang tak larat nak jalan.Seumpama membetulkan sof adalah rukun solat yang wajib dikerjakan.

Kadang2 mereka menyebabkan kita rimas semasa solat.Dahlah yang tak berapa khusyuk, tambah pulak dengan cara mereka membetulkan sof lagilah bertambah "khusyuk". Selagi jari tak bersentuh jari, selagi tulah mereka akan berusaha supaya perkara tersebut berlaku. Peluang semasa rukuk memang mereka menafaatkan sepenuhnya untuk melihat jari2 samada rapat atau belum.Kalau belum,bersedialah anda untuk ditarik kaki semasa tu jugak. Kadang2 kita sudah faham,kalau jari tak rapat kami akan terus rapatkan sebelum dibetulkan oleh mereka.Kalau kita tengok dari sudut positifnya cara mereka membetulkan sof, mereka akan menyebabkan kita berwaspada dan selalu beringat untuk membetulkan sof.

Aku sudah berada diMalaysia hampir seminggu. terasa janggal pulak apabila solat dimasjid di Malaysia. Soal membetulkan sof bukanlah perkara utama bagi kebanyakan rakyat kita. Apabila imam berkata sebelum angkat takbir "betulkan sof dan rapatkan sof", mereka masih lagi berada dikedudukan yang sama. macam takde ape2 yang berlaku. kalo ade pon sekadar tengok kebawah dan tengok kedepan balik sementara menunggu imam angkat takbir.bagi aku, kalo 1-2 inci tak rapat bolehlah dimaafkan. ni sampai satu hasta,aduih.

Ape boleh buat,kalaulah aku macam orang mesirkan bagus. Tak kira sape, mereka tetap betulkan. Kalau difikir2 balik patutlah Al-Quran diturunkan dalam kalangan masyarakat Arab.Kalaulah diturunkan dalam kalangan melayu yang agak "pemalu" tak tahulah apa nak jadi. Mungkin mengambil puluhan tahun untuk mengislamkan rakyat Malaysia.

Mungkin kita sebagai pelajar2 mesir boleh menjadi teras untuk menghidupkan biah2 yang baik yang kita dapat kat mesir. walaupun kita kurang selesa dengan cara orang mesir mentarbiah kita, mungkin itulah yang menyebabkan kita menjadi lebih baik, penyabar dan dll.

mesir ardul kinanah, ardul anbiyak, ummu dunia.


-hanya pandangan penulis-
************************************************************************************

p/s : -biasakan yang betul,betulkan yang biasa.

-semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna drpd Ramadhan sebelum2nya.


kelantan ku..









3 comments:

.:iezy:. said...

"biasakan yang betul, betulkan biase" ~ menarik. :)

pic kelantan uh tipu je ke @ mmg ambek sendiri?

nabil alhanis said...

amik sendiri..

.:iezy:. said...

suke. :) tapi pic itu xde description, xtaw kt mane.