Thursday, May 26, 2011

260511-meriah


Musim examlah musim yg di tunggu2 oleh kami.kami?(abaikan). Terasa sungguh cepat masa berlalu.Tup tup dah nak final exam. seronok pun ada. benda yang tak seronok pon ada. Rupa-rupanya dah habis tahun 4.

walaubagaimana pun setiap apa yang berlaku telah ditetapkan oleh Allah SWT. sesungguhnya Allah tak menguji hambaNya dengan apa yang kita tak mampu.(biyadikal khairr)

sebenarnya ramai yg rasa keberatan untuk berkunjung ke rumah kami. mungkin disebabkan rumah kami berada ditingkat 5 yang dianggap tinggi. bagi kami, biasa je.(alah bisa tegal biasa).

Alhamdulillah hari ni kami dikunjungi oleh kanak2 ribena. walaupun masing2 sibuk dgn exam, tapi Allah masih beri kesempatan untuk kami berkumpul.

entry dulu nampak lonely.tapi kali ini insyaAllah lebih meriah dan nampak lebih tenang.Alhamdulillah~


kimbab-idris-

ayam percik kelantan-paan-

jadual kini,dulu

bunga bukan sekuntum

hasil kerja tangan Eddy,selalu ingat awak...

kini,dulu


kimbab


dah sampai pun mereka



choc cake


tazkirah dr ust.wea









perbincangan yang tak berkesudahan~
(^_^)

sempena final exam ni,saya nak mintak maaf kepada semua yg mengenali diri ini,terutama teman2 rapat dan rakan sebatch yg banyak membantu.

semoga kita sentiasa dirahmati dan diberkati dalam segala kerja buat kita.InsyaAllah.

satukanlah hati2 kami atas dasar keimanan kepadaMU Ya Allah.

doakan kejayaan kita bersama~

wasalam
alfaqir ilaa Rabbi
nabilalhanis


Friday, May 13, 2011

menyusur kemudian.

Ingat tak apa yang berlaku di negara kita 42 tahun lepas? Mungkin bagi mereka yang minat subjek sejarah tak akan lupa akan tarikh keramat ini. Tarikh yang menjadi titik tolak yang menunjukkan bangsa melayu bukanlah satu bangsa yang boleh dicucuk hidung dengan mudah. Tarikh ini juga menggambarkan pentingnya kesatuan untuk menjamin keteguhan sesebuah negara atau organisasi.

Tragedi berdarah ini amatlah penting kepada kita semua terutama generasi muda supaya selalu beringat dan menjadikan inspirasi untuk terus maju dalam mencapai cita2 yang diidamkan. Kali ini aku bukanlah nak bercerita tentang sejarah. Kalau nak mendalami tentang sejarah, bacalah buku sejarah yang boleh didapati dikedai berhampiran anda. Tak tahulah kenapa, akhir2 ini aku semakin minat untuk mengetahui tentang sejarah. Terutama sejarah tentang negara kita Malaysia.semoga istiqamah.doakan~

Hari ini dalam sejarah, selepas saya bersama dengan rakan serumah selama lebih kurang 3 tahun akhirnya kami ditakdirkan berpisah(ayat sedih). Tempoh 3 tahun sudah cukup untuk kita mengenali hati budi seseorang. Kalau dalam tragedi berdarah 13 Mei bangsa melayu dan bangsa cina berpecah kerana beberapa perkara tidak dipersetujui,tetapi perpindahan rakan serumah aku ni bukanlah disebab kami bergaduh besar atau persengketaan timbul,bahkan kami hidup aman damai dan harmoni. Tapi aku hormati keputusan beliau untuk tetap keluar daripada rumah ini atas sebab2 yang tak boleh dielakkan. Siruu A’laa barakatillah.

Gambar kenang2 kenangan.


IHSAN ROSLAN...

-semoga anda berbahagia selalu.
-inni uhibbuka fillah.
-setiap amalan samada baik atau buruk semuanya akan diperlihat diakhirat kelak.
-senyum2 selalu.


























makan2 perpisahan.(T_T)
di T.G.I Friday













-sebenarnya Ihsan pindah tak jauh dari rumah aku. Hanya lebih kurang 200meter dr rumah aku sekarang.hehe

-tapi sayu bila tengok bilik sebelah kosong tanpa penghuni.

-walaupun aku yang dijangka orang pertama akan "meninggalkan" rumah ni...tapi ihsan mendahuluiku.aku menyusur kemudian. insyaAllah :P

maafkan segala kesalahan kami.
jangan lupa pulak tgk2 kami disini. :)
rajin2 belajar..

Thursday, April 21, 2011

antara permata dan kaca..(dilema)

video

Lihatlah,panorama dunia

Wanita bagaikan hilang rasa malunya

Maruah yang menjadi maharnya

Tergadai sia bagai tiada berharga

Dimanakah budinya

Dimanakah akhlaknya

Sungguh pilu dan sayu mengenangkannya

Santun tiada lagi, nafsu memimpin hati

Kehormatan diri tidak dipeduli

Oh wanita kembali menginsafi

Kepada asal fitrah kejadianmu

Dicipta untuk dihormati

Sentiasa diredhai tuhan pencipta

Kembali kepadaNya, juga pada RasulNya

Pasti dihadirkan taufik dan hidayahNya

WANITA…

Kembalilah kearah kemuliaan

Contohi peribadi ummul mukminin

Rasulullah dijadikan suami

Tertawan kerna keluhuran pekerti

Bukan kerana harta, bukan kerana nama

Tetapi kerana budi yang disanjungi

Kembalilah

Wanita perhiasan dunia

Bagai kilau permata diantara kaca

Sayangnya makin pudar cahaya

Hingga tiada lagi beza diantaranya


P/S- baru selesai isi borang beitmuslim (UBM) kali yg ke __?

jadilah pembantu kpd kami

Wednesday, April 20, 2011

man ana?


Alhamdulillah a’laa kulli nikmat.

Dua hari lepas, kami belajar topic yang best drpd subjek forensic medicine. Sebelum ini kami hanya dengar sahaja orang itu kena,orang ni kena. Tapi kali ini kami belajar cara yang betul macam mana nak seksa orang. Kadang2 kita tak pernah terfikir macam manalah ‘orang’ boleh cipta seksaan yang pelik-pelik kepada ‘orang’. Mungkin itu sudah tugas mereka. Topic yang kami belajar ialah “Torture methods and device”.

Pelbagai kaedah yang digunakan untuk torture. Physical torture, psychological torture, sexual torture dan medical torture.

Berikut adalah physical torture yg kami belajar:

beating


High-voltage electric shock batons


falanga or falaka


psychological torture


Banyak persoalan yang bermain di otak:

· adakah torture itu sekadar terkena kepada orang yang terdapat dalam gambar diatas sahaja?

· Mungkin inilah torture yang dilalui oleh pejuang-pejuang Islam.?

· Pernah tak terfikir yang seksaan-seksaan tersebut mungkin akan terkena pada kita?

· Adakah kita sanggup menghadapinya?

· Man ana?(siapa saya?)


Man ana?

Soalan ini bukan ditujukan kepada orang lain. Orang lain tak perlu jawab soalan tersebut. Hanya kita sahaja yang mampu jawab. Mungkin orang lain kita boleh tipu,tetapi adakah kita sanggup menipu diri sendiri?

Mungkin pelbagai gelaran yang kita boleh gelarkan kepada diri kita. Pejuang, daie, penyambung rantai perjuangan, ghuraba’, ansoorullah, dan lain2. Gelaran2 yang dilabelkan kepada diri kita itu amat berpadanan hanya apabila kita memenuhi krateria2 yg sesuai dengan gelaran2 tersebut. Hampir semua pejuang-pejuang Islam dikenakan torture yang teruk.


As-Syahid Sayed Qutub


Ustaz Mustafa Masyhur


As-Syahid Imam Hasan Al-Banna


Antara sifat-sifat yang perlu ada adalah:

1. Mencintai Allah

2. Allah mencintai mereka

3. Bersifat lemah lembut terhadap orang-orang yang beriman

4. Bersifat keras dengan orang-orang kafir.

5. Berjihad dijalan Allah

6. Tidak takut kepada CELAAN orang yang suka mencela.


Perjuangan sahabat.


Adakah kita Bilal bin Rabah.

Bilal adalah antara sahabat yg paling hebat torture yg terpaksa dihadapinya, demi mempertahankan iman yg membara terhadap Allah. Bilal pernah dilletakkan di tengah padang pasir yang panas dan dalam masa yang sama diletakkan batu yang besar diatas dada beliau. Apa yang keluar daripada mulut bilal adalah “ahad,ahad”. Kalau sesiapa yang pernah ketanah arab,maka mereka akan tahu kepanasan padang pasir diwaktu matahari terik. Maka memang patutlah Rasulullah SAW sudah mendengar tapak kaki Bilal dalam syurga semasa didunia lagi.man ana?


Adakah kita Khabab Al A’rad

Khabab merupakan antara sahabat yg awal masuk Islam selepas kerasulan. Jumlah orang yang masuk Islam pun amat sedikit dan terdiri daripada orang2 miskin dan lemah. Peluang inilah yg di ambil oleh pihak berkuasa jahiliyyah untuk menyeksa orang yang beriman. Dikatakan Khabab pernah dicampak diatas bara api sehingga padam bara api tersebut dengan lemak2 dan darah yang keluar. Bayangkan. Sehinggakan Khabab pergi berjumpa Rasulullah untuk mengadu tentang seksaan yang dihadapi. Antara permintaan Khabab semasa berjumpa Rasulullah adalah:

“Adakah kamu tidak meminta pertolongan dengan Allah?”

“Adakah kamu tidak berdoa kepada kami?”


Lalu Rasulullah SAW menceritakan bagaimana siksaan yang lebih teruk telah dilalui oleh umat yang terdahulu iaitu kepala mereka digergaji sehingga terbelah dua. Jika kita lihat, bagaimana keadaan Khabab semasa beliau mengadu kepada Rasulullah SAW? Dikatakan, ada sahabat-sahabat yang menangis semasa memandikan jenazah Khabab kerana belakang Khabab bukan macam orang lain disebabkan kesan daripada siksaan yang dikenakan keatas beliau. Man ana?

Kalau nak diceritakan siksaan-siksaan yang ditanggung oleh para Nabi dan orang-orang yang terdahulu mungkin ruang ini tidak mencukupi. Seksaan-seksaan yang ditanggung ini tidak lain dan tidak bukan disebabkan oleh mereka mengatakan TUHAN KAMI ADALAH ALLAH dan menyeru untuk MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH.


Kemampuan bukanlah satu persoalan dalam menyampaikan agama Allah dan menegakkan kebenaran. Soalnya adakah kita sanggup menyahut seruan Allah?


“adakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepada kamu(cubaan) seperti orang yang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan, dan dan goncang, (dengan berbagai cubaan), sehinggakan Rasul dan orang-orang beriman bersama mereka berkata, ‘bilakah akan datang pertolongan Allah?’ Inagatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat”

Al-Baqarah-214-


“sekiranya(yang kamu serukan kepada mereka) ada keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, nescaya mereka akan mengikuti kamu, tetapi tempat yang dituju itu terasa sangat jauh bagi mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama)Allah ‘jikalau kami sanggupnescaya kami berangkat bersamamu’.Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahawa mereka benar-benar orang-orang berdusta.

At-Taubah-42-


Wahai Ansoorullah besedialah untuk menghadapi kehinaan dan penderitaan. Ingatlah Allah akan bersama orang yang bersabar.


“ Jika jamaah Islam itu merupakan satu jamaah yang sentiasa mencari jalan supaya tidak dicela orang ataupun yang hanya mencari helah supaya tidak ada tekanan atau penindasan, maka jamaah Islam itu perlu dipertikaikan kewibawaannya sebagai sebuah jamaah Islam. Mana-mana jamaah Islam yang tidak ditekan atau ditindas atau berhadapan dengan ribuan permasalahan yang gawat, maka ini menandakan bahawa jamaah itu tidak betul dan perlu mengusul periksa kembali tentang jalan dan kaedah perjuangan yang dilaluinya. Mereka mesti menghitung dan memeriksa diri mereka sendiri untuk memperbaiki kesilapan yang sedang tenat menghambat perjalan gerakan jamaah itu. Walaupun mungkin mereka dapat mengemukakan hujah dengan menggunakan kebijaksanaan semata-mata, tetapi adakah kebijaksanaan mereka dapat mengatasi kebijaksanaan generasi gemilang yang dibentuk oleh Rasulullah SAW yang menghadapi suatu siri ujian dan tekanan yang maha dahsyat”

Y.B Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang



Maka apakah gelaran yang sudah kita hadiahkan kepada diri kita? sudahkah kita bersedia? Adakah kita sanggup?

“Ya Allah sesungguhnya kami tak mampu menghadapi segala rintangan melainkan dengan kekuatan yang engkau kurniakan”

“Ya Allah kurniakanlah kepada kami HIDAYAH sebagaimana orang yang telah engkau kurniakan HIDAYAH”

MAN ANA?

Sunday, March 27, 2011

penagih dadah yg jujur.



sungai nile


Dah lama tak jogging. Dah lama tak hirup udara segar di sungai nil. Tak tahu kenapa semangat pulak aku nak jogging hari ni setelah hampir 3bulan makan minum, tidur bangun tanpa outdoor activity. Basketball pun dah lama tak main. Futsal memanglah bukan permainan aku. Apa nak jadi? Papepun aku perlu mulakan langkah baru mulai hari ini.(26 Mac 2011)

Bila semangat nilah macam2 rintangan datang. Waktu menunjukkan pukul 6.00pg,macam biasalah,track jogging aku bermula dari rumah (Abo Rish) sampai sungai nil dekat dengan Universiti. Mungkin lama sangat tak jogging, aku jalan slow2 takut cepat semput. Antara cubaan yg dilalui hari ni Ialah:


Dikejar anjing



anjing mesir yang manja2 semuanya.

Aku dah tahu depan masjid Sayyeda Zainab biasanya ada seekor anjing yg bukan macam anjing2 lain kat mesir ni yg lebih bersopan dan beradab dengan manusia. Biasanya kalau aku lalu dikawasan ni aku akan berjalan untuk tidak menarik perhatian anjing yg tidak berakhlak ni. Pernah 2-3 kali aku dikejar dikawasan ni. “Orang mukmin tak akan jatuh lubang dua kali” . Tapi hari ini taktik aku tak menjadi. Walaupun aku dalam keadaan berjalan melintasi kawasan ini, nampaknya anjing ni masih berminat bergurau dengan aku. Nasib baik Allah menhantar penyelamat. Adalah 2-3 org mesir yang baik hati sudi menghalau anjing tersebut. Aku pun teruskan perjalanan menghala ke sungai nil.


Dikejar penagih dadah.


Munirah

Setelah penat berjogging,biasanya aku akan berjalan pulang ke rumah. Sambil ambil angin katakan. Apabila sampai dihujung jalan Munirah aku terserempak dengan seorang arab mesir.Susuk badannya taklah besar sangat,tapi mungkin tinggi 5inci lebih dari aku. Hari ni arab ni mengenakan baju lengan panjang berwarna hitam dan berseluar jeans.maka mulalah perbualan aku dgn arab tersebut:

Arab:awak ke yang tinggal atas kedai Al-Baghal Abu Rish

Nabil: tak

Arab:siapa nama tuan hamba?

Nabil:nabil,tuan hamba pula?

Arab :nama aku Ahmad.

Arab ni yg sebenarnya hendak menuju ke munirah tiba2 menukar fikiran untuk berjalan bersama2 dengan aku. Aku mula rasa tak sedap hati. Aku pendamkan saja perasaan aku . Semasa berjalan, aku cuba letakkan tangan aku atas bahu dia. Aku terasa ada sesuatu benda tajam di lengan dia. Lagilah bertambah tak sedap hati.

Nabil: apakah pekerjaan tuan hamba?

Arab : saya seorang penagih dadah.(jujur betol arab ni).saya selalu ambil bengo dan hashish.

Nabil:apa?(aku buat2 tak faham)

Arab :aku seorang penagih dadah. Berapa tahun kau tinggal sini?

Nabil :setahun jagung(tipu sunat)

Arab: berapa duit yang aku akan ambil drpd kau?

Nabil: apa? Saya tak faham apa yang kamu ckp.(buat2 tak faham)

Apabila aku sedar yang dia nak mintak duit,aku pecut sekuat hati.aku tak menhiraukan pangilan arab yang cuba ambil kesempatan tadi. Aku mula berjalan,apabila sampai dikawasan stesen bas abu rish. Semasa aku hendak masuk lorong menuju kerumah aku, arab tadi tiba2 muncul dengan sebilah pisau. Ukuran pisau ditangannya mungkin lebih sehasta. Dia pegang baju aku dari belakang. Mungkin dia pegang xberapa kuat, memudahkan aku melepaskan diri. Aku pun teruskan pecutan kedua sampai kerumah.FUHH…

ALHAMDULILLAH

  • · Nasib baik anjing tadi tak gigit aku.
  • · Nasib baik arab tadi tak tikam aku dari belakang.
  • · Nasib baik aku sampai rumah dengan selamat
  • · Dll

Cerita diatas adalah sebagai perkongsian dengan kawan2 agar lebih berhati2. Bahaya berada dimana2. Maka berhati2.

-Maaf bahasa kurang memuaskan.

Wednesday, February 16, 2011

Saturday, January 15, 2011

anak muda yg berjasa



Rosli Dhobi

Mungkin masih segar dalam ingatan kita seorang pejuang agama dan bangsa yang bernama Rosli Dhobi yang berasal dari negeri Serawak. Pemuda yang berumur belasan tahun ini, sanggup menggadaikan nyawanya demi melihat agama dan bangsanya bebas dari segala cengkaman penjajah samada penjajahan pemikiran mahupun materialistik.

Sejarah lengkap beliau mungkin anda semua boleh dapati dalam internet mahupun dalam buku2 sejarah. Tetapi ada beberapa point penting yang boleh kita ambil daripada sejarah beliau.

1.Asas agama penting dalam kehidupan

Rosli Dhobi bukanlah seorang yg begitu mahir dalam ilmu agama.Beliau bukanlah seorang lepasan universiti yang banyak belajar kitab2 agama. Pada peringkat awal, beliau hanya menerima didikan agama dirumah daripada ayah beliau. Tetapi dengan bekalan tersebut beliau mampu menterjemahkan apa yang dipelajari dalam kehidupan beliau. Bukanlah macam kita sekarang, kitab bertimbun2 tetapi belum tentu dapat melaksanakan apa yang terkandung. sedih dengan sikap diri sendiri.T_T

Seorang yang berilmu tetapi tidak mengamalkannya umpama seseorang yang mempunyai pedang tetapi tidak menggunakan pedang beliau apabila diserang musuh(singa)

Imam Al-Ghazali( YaAyyuhal walad)


2.Hargailah usia muda

Usia muda merupakan waktu kemuncak dalam kehidupan manusia. kalau diumpamakan seperti matahari , usia muda merupakan waktu tengahari dimana saat matahari paling terik dan panas.segala2 yang diinginkan pasti diusahakan. Rosli Dhobi mampu melakar sejarah pada usia 17 tahun, tetapi kita? Hidup mesti ada kesan yang kita tinggalkan.

pilih antara dua

hidup dalam kemuliaan atau mati syahid


beramalah diusia muda jika kita hendak pahala yang berterusan apabila sampai waktu kita tidak mampu beramal lagi(tua)

-Syeikh Yusri-

3.pengorbanan


Pengorbanan merupakan asam garam dalam perjuangan. Tanpa pengorbanan maka tiadalah erti perjuangan.

jangan berbicara soal perjuangan kalau diri tak sanggup berkorban


-DSAI-



Cinta merupakan fitrah dalam kehidupan manusia. bohong jika seseorang mengatakan "aku sanggup berjuang tanpa cinta". Jangan menafikan naluri sebagai manusia. Tidak ketinggalan juga soal cinta dalam kisah hidup Rosli Dhobi. Belum sempat beliau menyempurnakan cintanya dengan Ani Ali(buah hati), beliau terlebih dulu menyahut cinta dan cita-cita beliau terhadap perjuangan. siapakah buah hati kita yang pertama?


jom kita lihat anak muda sekarang.cuba bandingkan.






HEBAT bukan?

Jenayah bukan lagi dilakukan oleh setan bapak tetapi setan anak pun sudah pandai menunjukkan tanduk masing? Rogol ,bunuh ,mencuri dan sebagainya dalam kalangan remaja mulai subur dalam masyarakat kita.

Kalaulah dulu Rosli Dhobi membunuh kerana agama dan bangsa tetapi sekarang agama dan bangsa bukanlah menjadi satu perkara major dalam kalangan muda mudi hari ini. Semangat perjuang dan sanggup berkorban yang ada pada setiap diri anak muda digunakan pada jalan yang bertentangan dengan syariat agama.

sipakah yang salah..

1.Ibu yang mengandungkah?
2.bapa yang tak pandai mendidikkah?
3.sistem pendidikan disekolah2 kurang berkesan?
4.undang2 tidak mampu mengawal dan mencegah jenayah?

pilihlah yang sesuai. jawapan ditangan kita bersama.

"Ya Allah jadikanlah kami yang mendengar perkara kebaikan
dan mengikuti apa yang terbaik"


terima kasih kepada Izzudin Nadzif (tong) kerana sudi berkongsi kisah Rosli Dhobi semasa kami minum2 di kedai 'asab (jus tebu).