Saturday, January 15, 2011

anak muda yg berjasa



Rosli Dhobi

Mungkin masih segar dalam ingatan kita seorang pejuang agama dan bangsa yang bernama Rosli Dhobi yang berasal dari negeri Serawak. Pemuda yang berumur belasan tahun ini, sanggup menggadaikan nyawanya demi melihat agama dan bangsanya bebas dari segala cengkaman penjajah samada penjajahan pemikiran mahupun materialistik.

Sejarah lengkap beliau mungkin anda semua boleh dapati dalam internet mahupun dalam buku2 sejarah. Tetapi ada beberapa point penting yang boleh kita ambil daripada sejarah beliau.

1.Asas agama penting dalam kehidupan

Rosli Dhobi bukanlah seorang yg begitu mahir dalam ilmu agama.Beliau bukanlah seorang lepasan universiti yang banyak belajar kitab2 agama. Pada peringkat awal, beliau hanya menerima didikan agama dirumah daripada ayah beliau. Tetapi dengan bekalan tersebut beliau mampu menterjemahkan apa yang dipelajari dalam kehidupan beliau. Bukanlah macam kita sekarang, kitab bertimbun2 tetapi belum tentu dapat melaksanakan apa yang terkandung. sedih dengan sikap diri sendiri.T_T

Seorang yang berilmu tetapi tidak mengamalkannya umpama seseorang yang mempunyai pedang tetapi tidak menggunakan pedang beliau apabila diserang musuh(singa)

Imam Al-Ghazali( YaAyyuhal walad)


2.Hargailah usia muda

Usia muda merupakan waktu kemuncak dalam kehidupan manusia. kalau diumpamakan seperti matahari , usia muda merupakan waktu tengahari dimana saat matahari paling terik dan panas.segala2 yang diinginkan pasti diusahakan. Rosli Dhobi mampu melakar sejarah pada usia 17 tahun, tetapi kita? Hidup mesti ada kesan yang kita tinggalkan.

pilih antara dua

hidup dalam kemuliaan atau mati syahid


beramalah diusia muda jika kita hendak pahala yang berterusan apabila sampai waktu kita tidak mampu beramal lagi(tua)

-Syeikh Yusri-

3.pengorbanan


Pengorbanan merupakan asam garam dalam perjuangan. Tanpa pengorbanan maka tiadalah erti perjuangan.

jangan berbicara soal perjuangan kalau diri tak sanggup berkorban


-DSAI-



Cinta merupakan fitrah dalam kehidupan manusia. bohong jika seseorang mengatakan "aku sanggup berjuang tanpa cinta". Jangan menafikan naluri sebagai manusia. Tidak ketinggalan juga soal cinta dalam kisah hidup Rosli Dhobi. Belum sempat beliau menyempurnakan cintanya dengan Ani Ali(buah hati), beliau terlebih dulu menyahut cinta dan cita-cita beliau terhadap perjuangan. siapakah buah hati kita yang pertama?


jom kita lihat anak muda sekarang.cuba bandingkan.






HEBAT bukan?

Jenayah bukan lagi dilakukan oleh setan bapak tetapi setan anak pun sudah pandai menunjukkan tanduk masing? Rogol ,bunuh ,mencuri dan sebagainya dalam kalangan remaja mulai subur dalam masyarakat kita.

Kalaulah dulu Rosli Dhobi membunuh kerana agama dan bangsa tetapi sekarang agama dan bangsa bukanlah menjadi satu perkara major dalam kalangan muda mudi hari ini. Semangat perjuang dan sanggup berkorban yang ada pada setiap diri anak muda digunakan pada jalan yang bertentangan dengan syariat agama.

sipakah yang salah..

1.Ibu yang mengandungkah?
2.bapa yang tak pandai mendidikkah?
3.sistem pendidikan disekolah2 kurang berkesan?
4.undang2 tidak mampu mengawal dan mencegah jenayah?

pilihlah yang sesuai. jawapan ditangan kita bersama.

"Ya Allah jadikanlah kami yang mendengar perkara kebaikan
dan mengikuti apa yang terbaik"


terima kasih kepada Izzudin Nadzif (tong) kerana sudi berkongsi kisah Rosli Dhobi semasa kami minum2 di kedai 'asab (jus tebu).



1 comment:

Izyan Hanis said...

"terima kasih kepada Izzudin Nadzif (tong) kerana sudi berkongsi kisah Rosli Dhobi semasa kami minum2 di kedai 'asab (jus tebu)"

banyak-banyak cerita. cerita rosli dhobi jugak yg jadi pilihan hati.

wow! KAGUM.

:)