Saturday, January 15, 2011

anak muda yg berjasa



Rosli Dhobi

Mungkin masih segar dalam ingatan kita seorang pejuang agama dan bangsa yang bernama Rosli Dhobi yang berasal dari negeri Serawak. Pemuda yang berumur belasan tahun ini, sanggup menggadaikan nyawanya demi melihat agama dan bangsanya bebas dari segala cengkaman penjajah samada penjajahan pemikiran mahupun materialistik.

Sejarah lengkap beliau mungkin anda semua boleh dapati dalam internet mahupun dalam buku2 sejarah. Tetapi ada beberapa point penting yang boleh kita ambil daripada sejarah beliau.

1.Asas agama penting dalam kehidupan

Rosli Dhobi bukanlah seorang yg begitu mahir dalam ilmu agama.Beliau bukanlah seorang lepasan universiti yang banyak belajar kitab2 agama. Pada peringkat awal, beliau hanya menerima didikan agama dirumah daripada ayah beliau. Tetapi dengan bekalan tersebut beliau mampu menterjemahkan apa yang dipelajari dalam kehidupan beliau. Bukanlah macam kita sekarang, kitab bertimbun2 tetapi belum tentu dapat melaksanakan apa yang terkandung. sedih dengan sikap diri sendiri.T_T

Seorang yang berilmu tetapi tidak mengamalkannya umpama seseorang yang mempunyai pedang tetapi tidak menggunakan pedang beliau apabila diserang musuh(singa)

Imam Al-Ghazali( YaAyyuhal walad)


2.Hargailah usia muda

Usia muda merupakan waktu kemuncak dalam kehidupan manusia. kalau diumpamakan seperti matahari , usia muda merupakan waktu tengahari dimana saat matahari paling terik dan panas.segala2 yang diinginkan pasti diusahakan. Rosli Dhobi mampu melakar sejarah pada usia 17 tahun, tetapi kita? Hidup mesti ada kesan yang kita tinggalkan.

pilih antara dua

hidup dalam kemuliaan atau mati syahid


beramalah diusia muda jika kita hendak pahala yang berterusan apabila sampai waktu kita tidak mampu beramal lagi(tua)

-Syeikh Yusri-

3.pengorbanan


Pengorbanan merupakan asam garam dalam perjuangan. Tanpa pengorbanan maka tiadalah erti perjuangan.

jangan berbicara soal perjuangan kalau diri tak sanggup berkorban


-DSAI-



Cinta merupakan fitrah dalam kehidupan manusia. bohong jika seseorang mengatakan "aku sanggup berjuang tanpa cinta". Jangan menafikan naluri sebagai manusia. Tidak ketinggalan juga soal cinta dalam kisah hidup Rosli Dhobi. Belum sempat beliau menyempurnakan cintanya dengan Ani Ali(buah hati), beliau terlebih dulu menyahut cinta dan cita-cita beliau terhadap perjuangan. siapakah buah hati kita yang pertama?


jom kita lihat anak muda sekarang.cuba bandingkan.






HEBAT bukan?

Jenayah bukan lagi dilakukan oleh setan bapak tetapi setan anak pun sudah pandai menunjukkan tanduk masing? Rogol ,bunuh ,mencuri dan sebagainya dalam kalangan remaja mulai subur dalam masyarakat kita.

Kalaulah dulu Rosli Dhobi membunuh kerana agama dan bangsa tetapi sekarang agama dan bangsa bukanlah menjadi satu perkara major dalam kalangan muda mudi hari ini. Semangat perjuang dan sanggup berkorban yang ada pada setiap diri anak muda digunakan pada jalan yang bertentangan dengan syariat agama.

sipakah yang salah..

1.Ibu yang mengandungkah?
2.bapa yang tak pandai mendidikkah?
3.sistem pendidikan disekolah2 kurang berkesan?
4.undang2 tidak mampu mengawal dan mencegah jenayah?

pilihlah yang sesuai. jawapan ditangan kita bersama.

"Ya Allah jadikanlah kami yang mendengar perkara kebaikan
dan mengikuti apa yang terbaik"


terima kasih kepada Izzudin Nadzif (tong) kerana sudi berkongsi kisah Rosli Dhobi semasa kami minum2 di kedai 'asab (jus tebu).



Saturday, January 8, 2011

lawak MATA drpd Mufti Mesir






Semalam aku berkesempatan bersama beberapa ahli rumah F4(Fahim dan Naqi) solat jumaat di masjid Sultan Hasan.Mula-mula rasa malas nak pergi sebab exam sudah dekat.Tapi apabila tanya pendapat beberapa ahli rumah F4 mereka berijtihad untuk pergi.Semangat mereka berjangkit kat aku.Mungkin ramai yang masih ingat memori bersama masjid ini.Masjid yg kita pernah jejaki semasa jaulah PSMB tahun satu dulu(2007).Dan mungkin ada antara kita yang tak pernah menjejakinya selepas PSMB. Mungkin tak berkesempatan atau melihat masjid ini sama macam masjid2 lain yg berada dibumi Mesir.


mimbar masjid Sultan Hasan


Semalam (hari jumaat) masjid ini diserikan dgn satu majlis ilmu iaitu kelas tafsir yg diadakan selepas solat Jumaat.Biasanya majlis ilmu ini diadakan setiap hari selasa dan rabu, selepas asar di masjid Al-Azhar.Disebabkan hari rabu lepas kelas xde,maka digantikan pada hari Jumaat.



Masjid Al-Azhar

Siapa tak kenal mufti Mesir? Kalaulah Mesir ini dikenali dengan kiblat ilmu, maka muftinya bukanlah calang2 orang. Kelas tafsir tersebut dibimbing oleh Al- Imam Allamah Syeikh Ali Jumaah (Mufti Mesir)yang begitu banyak menyumbang untuk memastikan kefahaman Islam yang sebenar tersebar diseluruh dunia.

Syeikh Ali Jumaah


Mungkin tak pernah terlintas di fikiran kita seorang yang begitu hebat dan tinggi ilmunya juga pandai buat lawak. Tapi mestilah lawaknya tak sama dengan lawak yg biasa kita amalkan. Lawak orang berilmu mestilah tinggi nilainya.


Surah Al-‘Araff merupakan surah yang ketujuh dalam Al-Quran.Dalam surah ini ada disebut kisah Nabi Musa dan pengikutnya dari kalangan Bani Israel.Semalam Al-Imam menafsirkan ayat 155 daripada surah tersebut. Jika dibandingkan baca Al-Quran terjemahan dengan kita belajar sendiri tafsir lain rasa zukknya dan lebih memberi kesan kepada hati.InsyaAllah.

وا ختار موسى قومه سبعين رجلا لميقاتنا ...(الي نهاية)

سورة الاعراف-155

Apabila Al-Imam menafsirkan perkataan سبعين رجلا beliau ada menyebut tentang ketelitian dan sejauh mana kita mentadabbur dengan ayat Al-Quran. Al-Imam menceritakan teka- teki berkaitanl Al-Quran.


PERTAMA: DALAM BANYAK2 AYAT ALQURAN,AYAT MANAKAH YANG MENGGUNAKAN SEMUA HURUF DARIPADA HURUF-HURUF BAHASA ARAB?

Seperti mana yang kita tahu Huruf bahasa Arab terdapat 28 huruf semuanya. Dan ada yang mengatakan 29 huruf. BTW kita katakanlah 28 huruf.Jadi terdapat ayat Al-Quran yang menggunakan kesemua 28 huruf tersebut dalam satu ayat.

JAWAPAN :Ayat terakhir daripada surah Al-Fath.


KEDUA:DALAM BANYAK2 AYAT AL-QURAN,AYAT MANAKAH YANG MENGGUNAKAN PALING BANYAK LAFZUN JALALAH(ALLAH)?

Lafzun Jalalah adalah lafaz yang agung iaitu ALLAH.Adakah 5 lafaz Lafzun Jalalah paling banyak dalam satu ayat?adakah 6? Adakah 7?

JAWAPAN : Terdapat dalam ayat terakhir daripada surah Al-Muzammil dengan kekerapan Lafzun Jalalah sebanyak 7 kali .


Lafzun Jalalah


TERAKHIR:DALAM BANYAK2 AYAT AL-QURAN ,AYAT MANAKAH YANG TERDAPAT عين (mata) SEBANYAK 140 KALI DALAM SATU AYAT?

Kalau fikir secara kasar memang sampai bila2 tak akan jumpa jawapan sebab jawapannya tersirat disebalik ayat Al-Quran.Pernah tak kita jumpa selama kita baca alquran disebut perkataan عين sebanyak 140 kali? Rasanya memang tak akan jumpa.Jom kita tengok apakah jawapannya.

JAWAPAN: terdapat dalam ayat 155 daripada surah Al-‘Araaf.

Kalau kita perasan pada perkataan سبعين رجلا yang bermaksud 70 lelaki. Setiap lelaki terdapat 2 biji mata. Maka 70 lelaki bersamaan dengan 140 عين (mata).Kalaulah kita berada dalam majlis ni, mungkin kita akan terasa lebih lawak.




Kehebatan al-quran memang tak dapat ditanding oleh sesiapa dan sampai bila2. Ayat Al-Quran akan terus terpelihara daripada sebarang perubahan dan kelemahan.


Sama2lah belajar dan mentadabbur ayat Al-Quran supaya kita dapat mengamalkan dan menyebarkanNya.

Kita kena bezakan antara thaqafah(maklumat) dan ilmu.Kalaulah kita baca kitab tanpa berguru maka apa yang kita dapat adalah maklumat bukanlah ilmu. Ilmu adalah cahaya yang hanya boleh didapati apabila kita belajar kitab dengan syeikh2 atau pun guru.

-Syeikh Yusri-

Mungkin 140 atau lebih slide MATA yang perlu aku habiskan.Soalan2 pun masih banyak.Doakanlah kejayaan bersama.

Selamat menempuhi exam end round ophthal lebih awal iaitu pada(10 Jan 2011) kepada group12 dan seorang drpd ahlibeit aku Muhammad Ihsan dan kepada group14 pada 13 Jan 2011.

Salah dan silap harap dimaafkan.

-Lupa merupakan sifat drpd sifat2 kesempurnaan manusia-

*************************************************************

jom sama2 meriahkan


Wednesday, January 5, 2011

pilihlah IMAN

Alhamdulillah 'alaa kulli nikmat.

Dalam dunia yang serba indah ini kita tak boleh lari dua benda yang sentiasa menarik kita . Siapa yang kuat maka dialah yang akan memperolehi kita. Yang lemah pula akan sedih dan kecewa. Tarikan tersebut juga bergantung kepada kita.Dengan kata lain kita mempunyai kuasa untuk memilih kerah mana yang ingin kita tujui.

Dua benda tersebut ialah:
1.tarikan keimanan(amal kebaikan,kebajikan dan berjuang)
2.tarikan Nafsu(bnda yg sia2dan dll)





Dua benda ini akan sentiasa beradu tenaga dan berusaha untuk mendapatkan kita. Kita sebagai pihak yang ketiga mestilah kuat dan bijak.Alhamdulillah Allah yang begitu ingin melihat kita berbuat kebaikan menyediakan kertas kerja(Al-Quran) sebagai panduan untuk memilih.

sesungguhnya Allah tidak menzalimi seseorang walaupun sebesar zarrah dan jika ada kebajikan (sekecil zarrah),nescaya Allah akan melipat gandakannya dan memberi pahala yang besar dari sisiNya
surah An-Nisa' (40)


Kertas kerja yang mempunyai 30 bahagian(juzuk) dan 114 tajuk(surah) ini,amatlah berguna sepanjang kita hidup didunia ini. Tidak cukup dengan itu ,dengan rahmat Allah,kertas kerja ini disediakan siap dengan pembentangnya sekali. Iaitu Sayyedul Mursalin Muhammad S.A.W.


Imankah yg menang? Nafsukah yg menang ?semua bergantung kpd kita.Semuanya sudah disediakan oleh Allah.Otak(aqal),hati ,perasaan,AlQuran ,AlHadis, Ulamak ,seluruh alam dan bermacam2 lagi telah disediakan dan menunjukkan IMANlah yang semestinya menjadi pilihan kita.. Apa yang tinggal adalah kita.NAK KE TAK NAK.



“bacalah kitabmu,cukuplah dirimu sendiri pada hari ini sebagai penghitung atas dirimu”
Surah Al-Israk(14)


Tidakkah kita memikirkan bertapa susah dan peritnya nabi Muhammad dan para sahabat berjuang demi melihat Islam sampai kepada kita pada hari ini? 1001 macam tindakan usaha telah dilaksanakan oleh mereka yang terdahulu.tetapi kita?

Adakah kita mahu melihat Islam terhenti setakat kita?

Adakah kita redha dengan masih ramai yang tak faham Islam yg syumul?

ADAKAH KITA TAK MALU UNTUK BERJUMPA NABI MUHAMMAD DIAKHIRAT KELAK?
sedangkan kita mendabar syafaat daripada Baginda…


Jom fikir2kan dan berdoa agar kita diberi taufiq dan hidayahNya.

“Jika kamu sudah berpeluh(penat ,berjuang) didunia, insyaAllah kamu tidak akan berpeluh dipadang mahsyar kelak.maka pilihlah”
-TGNA-




KUASA DI TANGAN ANDA.
-Selagi nyawa dikandung badan
-selagi masih ada secebis iman dihati kita (hargailah iman tersebut).




************************************************************************



Doakan kami akan menghadapi exam end round ophthalmology pada 13.1.2011 ni.

Kalau ada salah silap dan termakan harap dimaafkan dan dihalalkan.


*****************************************************


jgn lupakan si miskin kerana mereka kekasih Allah



kenaikan harga petrol memberi kesan yang besar kepada harga barangan lain




Selamilah jiwa kami sebagai rakyat yang menderita ini.
Supaya dapat kita sama rasai nikmat Allah yang diperolehi
Jangan menyesal kalau didakwa dimahkamah Allah nanti
Kejahatan dan kezaliman pasti akan diadili
Kami hanya menasihati
Jangan biarkan hati itu mati
Biarlah kita hidup sentiasa diredhai illahi
Supaya kita dapat menempah syurgaNya yang hakiki..