Wednesday, March 18, 2009

shortcut

Final exam just tinggal lebih kurang dua bulan lagi. Bahangnya semakin hangat terasa.Walaupon exam semakin dekat ,semangat aku mula terasa down.Aku dah mula terasa silibus yang perlu dibaca dan dihafal terlalu banyak.Physio 3 buku,anatomy 6 buku(kalo guna buku department),biokem ngan histo nasib baik 1 buku(1 buku tapi banyak tajuk).Aku rasa kalo aku amik masa tidor aku untuk digunakan untuk study pun belum tentu habis.

Masa physio hari nih aku habiskan dengan menutupkan mata dan menundukkan kepala yang menandakan aku syahid.Nasib baiklah Doc hari ni tak kisah sangat sesiapa yang tidur dalam kelas.Kalau Doc reproduction yang mengajar hari ni, aku rasa akulah orang yang pertama dihalau keluar secara terhormat dengan Doc sendiri yang tolong membukakan pintu.

Masa berjalan balik, aku mula terfikir, apalah nasib aku final nanti kalo aku still mengamalkan tabiat nih.Hidup mesti teruskan.Apa kata kalo aku mintak nasihat mentor(paan).Dia cakap kalo ada apa2 masalah bagitahu,jangan malu2.Niat ini ditangguhkan sementara waktu.

Nasib baiklah malam tu seorang senior datang melawat ktorg. Result dia agak gempak masa 1st dan 2nd year.2 tahun berturut2 dapat mumtaz."Inilah orang yang aku cari" hatiku berbisik.Otak aku mula dipenuhi dengan 1001 persoalan.Pilih soalan yang ringkas2 sudey.Aku pon tanye cara terbaik nak skor dalam masa yang genting nih.Beliau cakap...

Kalo anat..
Kita belajar memanglah banyak, tapi selalunya yang masuk exam hanya benda yang penting2 je. So, biasanya kita dapat rasa mana yang penting dan mana yang tak.Dengan membuat nota kita kan lebih mudah untuk recall balik semasa exam.Kita tak perlu salin semua yang ada dalam buku , tapi kita amik kepala ayat untuk dijadikan nota. Apa yang lebih penting kita hendaklah memiliki kertas soalan ramalan(spot) yang boleh didapati di kedai potostat dalam University.Apa yang dimarkkan dalam kertas tu insyaAllah masuk dalam exam.

Kalo physio..
Physio pun lebih kurang sama dengan anat.Silibus yang tak kurang hebatnya.Beliau mencadangkan kitaorg mengunakan buku yang ada color.'QUACKY BOOK' gelaran yang diberikan oleh Doc Mannan.Buku ni memang bagus, sebab penulisnya telah menyusun secara sistematik dan mudah untuk dihafal.Bukan macam buku department(macam buku novel). Kalo dekat2 exam cubalah cari kertas ramalan'GOLDEN RULES'.Memang membantu..

Kalo biokem..
Korg tak perlu hafal membabi buta.Kalo tak faham korg cubalah cari buku latihan yang dikeluarkan oleh head department(doc samia).Dengan menjawab soalan, kita akan merasa mudah untuk faham.Selain tu kita dapat mengenal uslub yang disukai oleh head department.

Kalo histo..
aku tak tanye..hafal je kot..

Begitulah tips2 yang digunakan oleh senior nih. Tips ni insyaAllah mengembalikan semngat bagi mereka yang merasa tak sempat untuk study last minute.Keberkesanannya insyaAllahlah..yang penting kita usaha.

Bagi mereka yang bersedia dari awal tahniah diucapkan, kerana itulah cara yang terbaik.Bagi mereka yang terasa dah terlambat, jangan putus asa. Jangan menyerah sebelum masuk gelanggang.Masa yang ada sekarang insyaAllah cukup...berdoalah kepadaNya supaya dipermudahkan..

'Exam bukan tujuan tetapi keperluan, kau perlu skor dalam exam untuk mencapai tujuan.Apa tujuan kamu?'--kata2 yang tertampal didinding bilik Umar Hakimin--

MUMTAZ!!!

5 comments:

Anonymous said...

ya, jgn putus asa..
jam tgh berdetik tu, nabil..

jom MUMTAZ!

Amanina ST said...

mekasih sebarkan tips bgune utk dk2 medic cni..
dgrlah ckp sopi..haha~
jom2!

cairoboy said...

gud2...
kipidap...

nabil alhanis said...

to sopi:
hidup diteruskan..

to emhoho:
ilmu sifatnya tersebar..

to mentor:
i'm rlly need ur support..

Anonymous said...

hurmm btul ap kate senior tu..thanx 4 these useful tips.....pasni i'm going to practise them...ak pun rse takut taun ni takut x sempat byk sgt...bc2 pun blum tntu igt sume...ak doakan kita sume berjaya taun ni...xde yg ulang taun....nauzubillah..come on strive 4 mumtaz..takbir...allahuakbar...