Friday, November 20, 2009

Ketika Chenta Bertasbih...




abdullah @ azzam


Cerita yang bercirikan islam memang susah nak jumpa.Tambahan kat malaysia, lagi susah.Kalau takde yang adegan2 'tut' tak sah.Walaupun negara kita telah merdeka lebih setengah abad, tapi pemikiran tetap di takuk lama. Sampai bila keadaan ini akan berlarutan... sama2 kita tentukan.Kalau bukan kita, siapa lagi?

Cerita KCB (ketika cinta bertasbih) adalah filem pertama yang aku tonton secara penuh pada tahun ni. Agak best dan agak islamik.Walaupun ada kritikan daripada ulamak yang berasal daripada negara itu sendiri (Indonesia) tetapi bagi aku filem ini jauh lebih baik berbanding dengan filem2 yang dilahirkan di negara kita.



cinta ada kekuatan
yang mampu mengubah duri menjadi mawar
mengubah cuka menjadi anggur
mengubah malang menjadi untung
mengubah sedih menjadi riang
mengubah setan menjadi nabi
mengubah iblis menjadi malaikat
mengubah sakit menjadi sihat
mengubah bakhil menjadi dermawan
mengubah kandang menjadi taman
mengubah penjara menjadi istana
mengubah amarah menjadi ramah
mengubah musibah menjadi muhibbah
itulah cinta

(puisi KCB)

Bagi mereka yang pernah melalui alam percintaan,sepatutnya dan semestinya mereka mengerti apa itu cinta.Aku nak hurai lebih2 pun tak berani.haha...

Apa yang aku faham melalui filem ini, rupa2nya cinta punyai kekuatan. Mampu mengubah segalanya. Negatif menjadi positif.Bak kata pepatah arab "alhubbu a'maa" (cinta itu buta).

Kalaulah dapat diaplikasikan dalam mencintaiNya kan bagus. Apa boleh buat cinta kepada Allah senang diungkapkan tetapi amat berat untuk dibuktikan.Ayat ini agak poyo. Tapi itulah fakta.

Buang yang keruh ambil yang jernih.


-teruskan menonton KCB2-

8 comments:

'izzah faqihah said...

salam alayk..

nampaknya mengulas tentang citer yang ade kaitan ngan 'diri'..

(^_^)

ihsan said...

"mas namanya siapa??

"Abdulloh!"

mohd hazwan salleh said...

ceh nabil... letak gambar die plak. -juwe-

faisazli said...

2 kali aku menerime lamaran.
2 kali juge aku menolaknye.kerane tidak yakin akan mampu menyinte dgn sepenuhnye.(sila bace dgn bahase key-ell)

weh juwe,mu pakai id aku.huh!

-wan salleh-

nabil said...

to 'izzah faqihah:
mgkin ade dan mgkin takde..

to wan ker:
xkn nk ltk gambr ko plk..haha

emhoho said...

tu la..dh kate dh dulu.. muke depa mmg cm anda

pekate anda cipta satu kisah yg menarik jgk mcm pelakon citer ni~


-jadilah sesuatu yg luar biasa dlm landasan syariat Islam-

nabil said...

to M:
nak cipta kisah ape ek??
kalo nk brcerita 'kisah sang kancil ngan buaya' bolehlh..
nk dengar??

fathiyyah said...

haah la. br pertama kali tonton cite tu semalam. abdullah dan kamu mmg mcm pelanduk dua serupa.