Friday, July 2, 2010

selepas exam?

kaba-kaba(sedar tak sedar dalam bahasa kelantan)dah habis final exam. tanda berakhirnya secara rasmi pengajian tahun 3. walaupun exam riten aku takdelah hebat sangat kalau nak dibandingkan dgn kawan2 aku yang lain, tapi atleast kertas jawapan aku berconteng dgn dakwat pen.alhamdulillah.

bila dah habis exam banyak pro dan connya. masing2 mula sibuk dgn hal tersendiri.ada yang balik awal kerana rindukan keluarga dan org yg tersayang,ada yang mula melangkah mencari guru2 utk belajar ilmu agama,dan 'mungkin' ada jgk yg tak tahu nak buat apa.duduk kat rumah sambil melepaskan batuk ditangga.pikirlah yang terbaik utk diri sendiri.

antara perkara yg selalu bermain difikiran aku selepas exam adalah berat badan. faham2lah, musim exam adalah waktu yg terbaik utk menambah kandungan lemak tepu yang berada diperut dan tempat2 berkumpul lemak. sejak exam riten, banyak aktivitas luar aku terganggu.otak mula pusing. tambahan pulak ade sorang yg tinggal umah aku yg rajin masak. beliau bukanlah ahlibait aku,tapi selalu lepak bersama kami. kerajinan beliau menyebabkan nafsu makan aku meningkat secara mendadak. yang selama ni makan sesenduk nasi, bertambah menjadi 2 senduk paling kurang.XD

resepi ala2 malaysia, merupakan pilihan beliau utk dihidangkan.terbalik pulak sepatutnya kami yang menghidang kpd tetamu tapi takpelah kerajinan seseorang tak boleh disekat.ini bukan bermakna kami tak rajin, tapi beliau lebih sedikit berbanding kami.(ayat backup)

setiap makanan yg di'wish' akan tersedia
apalah nasib aku


nasi ayam

ayam masak cis!



telur dadar bercis+mushrum


ikan masak merah+sotong rangup+telur ape ntah+nasi berwarna kuning.




chickenchop


berpicnic di azharpark




berat badan sebelum dan selepas exam perlu dimuhasabah balik.kalau baca buku2 pathology banyak penyakit disebab oleh berat badan berlebihan. badan nak guna lama beb.kahwin pon tak lagi. kalau muda2 dah ada 2-3 penyakit, tak tahulah kalau dah berumur.

ramai yang tak sedar kesihatan merupakan aset yg paling penting dalam kehidupan.kebanyakannya bangun tidur,dan badan terasa sihat jadilah.tak kisahlah perut maju kedepan ke, seluar saiz 40 ke, asalkan dapat makan dan bernyawa maka bahagialah hidup. kalau badan tak sihat semua benda tergendala.mulut pun kena berpantang, dan banyak nikmat dunia yg tersedia terpaksa dilupakan.



baru2 nih aku terbaca satu artikel dalam akhbar menyatakan saiz pinggul atau perut adalah benda yang perlu dirisaukan berbanding dengan berat badan sebab saiz pinggul menandakan tahap kesihatan jantung anda.silent killer boh.

ape2pon makanan merupakan punca segala penyakit kalau tidak dikawal dengan baik. makanan yang sedikit jadi kawan, kalau berlebihan menjadi lawan.

dua nikmat yang selalu dilupakan adalah
kesihatan dan waktu lapang




p/s: -ya Allah berkatilah masa kami dengan benda2 yang berfaedah.
-jadilah kami hambaMu yang bersyukur.
-permudahkanlah segala urusan kami.

7 comments:

ihsan said...

yeah..
besnye kalo makan minum ade orang tanggungkan..
huhu

[amiza malik] said...

balik x?

Anonymous said...

btambah brt time exm~~ he3..
same2..

nabil alhanis said...

to amiza:
balik...ujung bln 7(insyaAllah)

to aishah:
x same..

madsha_88 said...

yak boktam abg bil..

narat ko xholor doh alah ko bowoh deh!..

xpo la..

hehe

nabil alhanis said...

to madsha:
buke kawe masok..kalu kawe masok pon kawe mikir duo nak hntar ko dok..hehe

fathiyyah said...

mak aih mak aih mak aih!

ed memang sangat pemurah dalam bab masak memasak