Sunday, July 18, 2010

downy..

Semalam aku dan salah seorang daripada ahli rumah F4 sempat singgah di kedai Rejab&Son atau aulad regab (dalam bahasa arab mesir) untuk membeli barang keperluan. Kedai ini menyediakan pelbagai barangan keperluan semasa seperti makanan,barang kosmetik, barangan elektrik dan dll. Walaupun kedai ini tak se'gah' pasaraya Spinney atau Carefour,tetapi barangan yang disediakan sudah mencukupi untuk memenuhi citarasa pelanggan yang "biasa2" macam aku.

Macam biasa2 berlaku, tujuan asal untuk membeli kipas menjadi pilihan terakhir.Benda2 lain yang kurang penting pulak yang menjadi priority.Aishh. Dipintu masuk kedai ini disediakan bakul dan troli untuk memudahkan pelanggan membonceng barangan yang hendak dibeli ke kaunter pembayaran.Kali ini bakul menjadi pilihan aku, sebab barangan yang dirancang untuk dibeli berkuantiti sedikit.sedikit?

Setelah lebih kurang setengah jam memilih barangan yang hendak dibeli, akhirnya kami berdua berijtihad untuk menggunakan troli memandangkan troli lebih mesra alam dan mudah dikendalikan berbanding bakul yang perlu dijinjing bersama daya tarikan graviti yang menyeksakan. Apabila sampai di bahagian sabun menyabun, mata aku terpandang kearah botol yang berwarna biru yang terdapat gambar budak akhawat sedang berselimut dengan tuala mandi dan tertera perkataan "DOWNY".



pelbagai jenis haruman yang boleh dipilih mengikut kesesuaian masing2.valley dew menjadi pilihan aku untuk kali yg...baunya boleh tahan.


Dah lama aku tak menggunakan bahan pelembut dan pewangi fabrik ni. Seingat aku, last time aku menggunakan downy ialah sebelum exam midterm, lebih kurang enam bulan yang lalu.selepas daripada tu aku menggunakan downy tiruan yang dijual di kedai yang kami gelarkan kedai "sagof" atau kedai "makki" .harganya yang jauh lebih murah(5junaih sekilo) menyebabkan kami menggunakan barang tiruan tersebut walaupun banyak kecacatan.Antara kekurangan downy tiruan ialah baunya tak dapat bertahan lama.bukanlah macam downy ori yang mampu bertahn sehingga 7 hari seperti dalam iklan kat Tv.

Apalagi, aku balik dengan semangat baru untuk basuh baju dengan downy.selepas basuh dan dijemur, baju dilipat dengan rapi. Baju yang dibasuh dengan downy diletak dalam almari bersama baju2 aku yang lain yang dibasuh dengan sabun biasa tanpa downy. Sebenarnya baju2 yang tidak dibilas dengan downy sudah cukup harum dengan bauan sabun,tetapi masih cukup jauh jika dibandingkan dengan baju yang dibasuh dengan downy.Antara kelebihan downy ialah, beliau mampu mewangikan baju2 lain apabila diletak bersama2.bukan setakat baju, bahkan satu almari turut berbau haruman downy.

************************************************************************************

istifadah
  1. pastikan tujuan yang dirancang tercapai.
  2. jadilah pewangi yang dapat mewangikan orang lain.@ jadilah soleh(baik) yang musleh(memperbaikan) orang lain.
  3. berkawanlah dengan orang yang baik2 dan soleh supaya kebaikannya berjangkit kpd kita
  4. gunalah downy untuk melembutkan (memondankan) dan mewangikan baju anda. :D

jika kamu berkawan dengan penjual minyak wangi
badan kamu turut berbau wangi
dan jika kamu berkawan dengan pembuat besi
badan kamu juga turut berbau besi.

2 comments:

mohd hazwan bin mohd salleh said...

"..pakailah doni utk memondankan baju anda.."

haha..lawak gila.

Izyan Hanis said...

panjang gle post HANYA utk downy? haha :)